středa 19. listopadu 2014

Jak na zdravé stravování a jeho dodržování

V dnešní době je zdravý životní styl velmi populární.
Jsou zde zastánci různých diet nebo způsobů ztravování - vegetariánství, veganství, raw veganství, paleo dieta,low carb diet nebo přerušovaný půst. 

No... co si budeme povídat, já nejsem na žádné extrémy a ani náhlé velké změny.

Jak to asi tak vypadá?
Snažím se jíst vyváženou stravu:
  • ovoce (poslední dobou se u mě projevila posedlost banány...), 
  • zeleninu (úplně všechnu!!!! I tu nejzelenější a nejvíc lupenatou, ale na čerstvě utržená rajčátka ze zahrádky nic nemá...), 
  • mléčné výrobky (hlavně jogurt, tvaroh, přírodní sýry), 
  • maso (všechny dostupné druhy - kuřecí, krůtí, vepřové, hovězí a protože mám dědečka rybáře - ryby... hmmm, na grilu), 
  • oříšky, 
  • vajíčka, soju, tofu...
  • přílohy ( brambory, celozrné těstoviny, rýže, no a někdy i ten knedlík - ale jen od babičky pod jejím psychologickým nátlakem. Tady se snažím umírňovat své porce )
  • no a teď nevím jestli jsem na něco důležitého nezapomněla.... Jo hoooodně vody!!!!

Tím mým obřím výčtem jsem chtěla říct, že pro mě je nejideálnější jíst vše - nevyhýbat se ani masu, mléčným výrobků, tukům nebo přirodním cukrům.
Trvalo mi dost dlouho změnit svůj jídelníček, protože se znám a ze dne na den to u mě nefungovalo. Jestli máte stejný problém, můžete to zkusit podle mě :-)

Proč to nefungovalo?
No zkusila jsem vše úplně převrátit a od jednoho dne začít, ale ejhle!
Doma svíčková, ve škole o přestávce sušenka... Doma mi netolerovali, že s nimi nechci jíst stejný oběd, ve škole na mě přišla únava, nebo co si budeme povídat - i nuda...
Pár neúspěchá a přišla velká demotivace pokračovat....

Jak na to?
Sice je to dlouhodobější proces, ale pokud nemáte žádné zdravotní potíže způsobené vaší váhou, není kam spěchat.

Začala jsem maličkostmi - malá pravidla. 
  • Pouze jedna sušenka denně (no bohužel jsem jich zvládla i víc... a nej těch sušenek - bonbony jsou můj nepřítel a už je nejím), 
  • dvě až tři hodiny před spánkem nejíst, 
  • nekompromisně každé ráno snídat,
  •  nepřejídat se, 
  • nesladit čaj a přestat pít ochucené vody (no tak pro někoho, kdo pil minerálky a jen vodu se šťávou...) 

Moje rada: 
  • Pokud vám samotná voda nejede - vymačkejte si do ní citrón nebo pomeranč, lísteček máty nebo zmražené ovoce - šok pak bude mírnější.
  • Naučte se jíst nejprve zdravé potraviny, které znáte a víte jak je upravit. Na experimenty bude čas později.
Když už mi tohle šlo, pokračovala jsem:
  • Každý den sníst aspoň jeden kousek ovoce, 
  • do svačin a večeře zařadit zeleninu, 
  • "nezdravé" sušenky nebo sladkosti vyměnit za zdravé (muslityčinky a bebe - já vím že jsou plné cukru ale tehdy to byla opravdu lepší varianta, sušené ovoce, oříšky nebo jednoduše kousek ovoce)
  •  a zvýšit pitný režim. 

Moje rada:
  • Po delší době mě začali nudit pořád stejné snídaně, obědy a večeře. Zkoušejte nové potraviny: kuskus, jáhly, avokádo, tofu, kaki, nová koření, vločky, různé druhy nezrajících sýrů, žitné těstoviny, kokosové nebo sojové mléko... je toho TOLIK! 
  • Vyhledávejte si informace na internetu, kupte si kuchařku se zdravými recepty a zkoušejte.
  • Nová potravina - napoprvé to nemusí vyjít, takže dávám novým potravinám vždy druhou i třetí šanci. 

Tímhle způsobem se dá pokračovat dál a neustále si zvyšovat laťku a ani si to neuvědomíte a najednou každý den vypijete 2 litry čisté vody (i když dřív to byla utopie), každý den sníte jeden bílý jogurt s ovocem, housku nebo rohlík už jste neviděli aspoň rok a nějakou záhadou vám nechybí, každý den spořádáte aspoň jednu velkou mísu zeleniny a už se nemůžete dočkat až vyzkoušíte nový avokádový recept z internetu.

Dnes už mám úplně jiné cíle než na začátku:
  • Více se zaměřit na poměr živin ve stravě, aby mé tělo mělo dost bílkovin, tuků a sacharidů
  • Mít méně svých přešlapů - tu kousek čokoládky, tu brambůrka - zase to omezit jen na vyjímečné chvíle
  • Omezit pití alkoholu (nejsem žádný ochlasta! Ale co si budeme říkat, alkohol je dost kalorická záležitost a ženám na kráse nepřidává...)
  • Omezit pití kávy (zrovna poslední tři dny jsem jak kofeinový feťák... Nepiju ji jen kvůli povzbuzení - i když teď tomu tak bylo, ale moc mi chutná. Mým cílem je dávat si kávu jen v dobré společnosti mých kamarádů a známých a ne ji pít po litrech...
Rozhodně nejím dokonale a hřeším a porušuju zásady svého nového stravování (tu kousek čokolády, babičin koláč nebo si dám hranolky), ale nedělám to každý den. Je to stejné jako kdybych pořád jedla nezdravě a myslela si, že salát 2x týdně k večeři mě spasí....

Moje rada: 
  • Odpouštějte si malé prohřešky a nekárejte se za ně... Já si pak jdu zacvičit a dám si třeba 10 minut navíc - aspoň pro ten dobrý pocit.
  • Zdravé stravování je běh na dlouhou trať a musí se brát den po dni. Nemá cenu si to plánovat rok nebo měsíc do předu. Jediné co ovlivníme je to, co je teď a tady! (Říct si - mám zapotřebí do sebe naládovat celou tabulku čokolády/sáček brambůrek? Nebude mi stačit jen řádek/pár kousků? Podle mě bude užitek úplně stejný, ne li vyšší - bez výčitek a někdy i zkaženého žaludku).
No co nakonec: Jezte zdravě, chutně a barevně!

Mějte se krásně!

K.

Žádné komentáře:

Okomentovat